Rus tilshunosligi
Rus tilshunosligi kafedrasi — universitetimizning yetakchi bo‘linmalaridan biri bo‘lib, rus filologiyasi sohasida yuqori malakali mutaxassislar tayyorlashga ixtisoslashgan.
Kafedraning asosiy missiyasi — rus tilining tuzilishi, tarixi va zamonaviy holatini chuqur o‘rganish hamda talabalarning pedagogik va ilmiy-tadqiqot faoliyatiga tayyorlanishini ta’minlashdir.
Kafedraning o‘quv dasturi tilshunoslikning nazariy va amaliy jihatlarini uyg‘unlashtiradi. Dastur fonetika, morfologiya, sintaksis, leksika, stilistika va sotsiolingvistika kabi yo‘nalishlarni o‘z ichiga oladi.
Talabalar mustahkam fundamental tayyorgarlikka ega bo‘ladilar, bu ularga rus tilini yuqori darajada o‘zlashtirish bilan birga ilmiy tadqiqotlar olib borish, o‘quv qo‘llanmalarini ishlab chiqish va zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish imkonini beradi.

Xamidullayeva Gauxar Ataniyazovna
rus tilshunosligi kafedrasi mudiri v.b.
filologiya fanlari bo'yicha falsafa doktori (PhD)
- Telefon: +998998498594
- Elektron pochta xamidullayeva@cspu.uz

Kononova Irina Yuryevna
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998717166805
- Elektron pochta konirina@inbox.ru

Norqo‘ziyeva Gulnora Ziyadullayevna
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998917788327
- Elektron pochta narkuziyeva@cspu.uz

Shagiyeva Nargis Fagimovna
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998901383988
- Elektron pochta shagiyeva@cspu.uz

Shukurova Madina Abduraimovna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998 99 406 48 82
- Elektron pochta shukurova@cspu.uz

Xalikova Elyanora Sergeyevna
Rus tilshunosligi kafedrasi dotsenti
filologiya fanlari bo'yicha falsafa doktori (PhD)
- Telefon: +998903530929
- Elektron pochta e.xalikova@cspu.uz

Yunusova Maloxat Turavayevna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998994074943
- Elektron pochta m.yunusova@cspu.uz
Kafedraning strategik maqsadi:
Zamonaviy ta’lim dasturlarini ishlab chiqish va joriy etish.
Rus tilini o‘qitish metodikasini innovatsion texnologiyalar yordamida takomillashtirish.
Talabalar ehtiyojlarini hisobga olgan holda ta’limni individuallashtirish.
Xalqaro darajadagi TRKI-III (C1) sertifikatini qo‘lga kiritish.
Vazifalar:
Ta’limiy faoliyatda:
Rus tilini o‘qitish metodikasi bilan bog‘liq fanlarni o‘qitish.
O‘quv dasturlari va metodik materiallarni ishlab chiqish.
Talabalarni maktab va ta’lim muassasalarida amaliy tayyorlash.
Rus tili o‘qituvchilari uchun malaka oshirish kurslarini tashkil etish.
Ilmiy faoliyatda:
Rus tilini o‘qitish metodikasi bo‘yicha tadqiqotlar olib borish.
Rezensiyadan o‘tgan jurnallarda maqolalar chop etish.
Konferensiya va simpoziumlarda ishtirok etish.
O‘qitishning innovatsion metodlarini joriy etish.
Tarbiyaviy faoliyatda:
Talabalarda professional va shaxsiy sifatlarni shakllantirish.
Kommunikativ va ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish.
Rus tili va madaniyatiga bo‘lgan qiziqish hamda vatanparvarlikni tarbiyalash.
10.00.04 - Yevropa, Amerika va Avstraliya xalqlari tillari va adabiyoti
10.00.06 - Qiyosiy adabiyotshunoslik, chog‘ishtirma tilshunoslik va tarjimashunoslik
10.00.11 - Til nazariyasi. Amaliy va kompyuter lingvistikasi
13.00.02 - Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi
Kononova Irina Yuryevna
10.00.04 ‒ Yevropa, Amerika va Avstraliya xalqlari tili va adabiyoti
Вставные конструкции как субъектно-экспрессивная форма синтаксиса в художественной прозе М. Цветаевой
Tadqiqotnatijalariningilmiy ahamiyati kiritma konstruksiyalarning har xil turlarini tahlil qilish uchun yaroqli nazariy vositalarni ishlab chiqish, shuningdek, kiritma konstruksiyalarni mohiyat, fenomenologik jihatdan konseptual tavsiflash bilan izohlanadi. Amalga oshirilgan tadqiqot kiritma konstruksiyalarning tabiati va, umuman, subyekt-ekspressiv sintaksis hodisalari haqidagi nazariy bilimlarni kengaytirish va chuqurlashtirishga yordam beradi.
Shukurova Madina Abduraimovna
13.00.02 Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi
Персонализация образования в контексте актуальных тенденций современной образовательной сферы. (На материале электронных платформ адаптивных технологий обучения)
Ilmiy ish elektron axborot muhitining texnik imkoniyatlari tufayli ta’lim jarayonida yangi turtki olgan shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim sohasidagi tadqiqotlarga bag‘ishlangan. Qisqa vaqt ichida an’anaviy ta’lim asoslarini saqlab qolgan holda shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim yo‘nalishi yangi bosqichgako‘tarildi, pedagogika oldiga bir qator yangi vazifalarni qo‘ydi, ularning yechimi har doim ham ilgari ishlatilgan tadqiqot usullari va uslublari sohasida yotmaydi. Buning sababi shundaki, zamonaviy shaxsiylashtirilgan o‘qitish tizimini yaratish faqat elektron axborot-kommunikatsiya maydoni chegaralarida, buning uchun mo‘ljallangan texnik vositalardan foydalangan holda amalga oshirilishi mumkin. O‘qitishni individuallashtirishga yangicha yondashuvning bunday o‘ziga xosligi uni o‘rganishga notrivial yondashuvni va ulardan foydalanish metodikasini ularning tarkibiy asoslarini qamrab oluvchi qandaydir umumiy modellar doirasida mumkin bo‘lgan tizimlashtirishni talab qildi.
Yunusova Malohat To‘raboyevna
13.00.02 Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi
Методика формирования речевых навыков у преподавателей общеобразовательной школы с узбекско-русским билингвизмом
Globallashuv va tillar integratsiyasi sharoitida, ayniqsa, O‘zbekiston kabi ko‘p tilli mamlakatlarda bilingvizmning rivojlanishi muhim jihat hisoblanadi. O‘quvchilarda nutqiy ko‘nikmalarni shakllantirishda o‘zbek va rus tillarini biladigan o‘qituvchilar asosiy rol o‘ynaydi.
Ko‘p tillilik sharoitida umumta’lim maktablari o‘qituvchilarida nutqiy ko‘nikmalarni shakllantirish metodikasi, ayniqsa, o‘zbek-rus bilingvizmi sharoitida alohida ahamiyat kasb etadi. Bilingvizm insonning ikki tilda so‘zlasha olishi hodisasi bo‘lib, uning rivojlanishi zamonaviy ta’lim jarayonida tobora dolzarb bo‘lib bormoqda.
Ushbu ilmiy tadqiqotda o‘qituvchilarning til kompetensiyasini takomillashtirishga qaratilgan bir qator metodik yondashuvlar, shuningdek, o‘quv jarayoniga bilingval ta’limni joriy etishning o‘ziga xos xususiyatlari ko‘rib chiqilgan.
Ta’lim yo‘nalishlari:
60111700 – O‘zga tilli guruhlarda rus tili
60110800 – Ona tili va adabiyoti: rus tili va adabiyoti
O‘qitiladigan fanlar ro‘yxati:
Zamonaviy rus tili tilshunoslik asoslari bilan
Rus tili stilistikasi
Ritorika
Rus tilini o‘qitish metodikasi
Sotsiolingvistika
Rus tilini o‘qitishda interaktiv o‘quv materiallarini loyihalash
Umumiy tilshunoslik
Lingvokulturologiya (lingvostranovedenie)
Badiiy matnning lingvistik tahlili
Iqtidorli talabalar bilan ishlash ularning salohiyatini ochib berish, ijodiy tashabbuslarini qo‘llab-quvvatlash va ilmiy fanlarni chuqur o‘rganishga yo‘naltirilgan ta’lim jarayonining muhim qismidir. Ushbu faoliyat doirasida individual va guruhiy yondashuvlar qo‘llaniladi, shuningdek, iste’dodli yoshlarni ilmiy va ijodiy vazifalarni hal etish uchun birlashtiruvchi talabalar klublari rivojlantiriladi.
Talabalar akademiyasi doirasida quyidagi klublar faoliyat yuritadi:
– “Rus madaniyatini o‘rganamiz” klubi — rahbar Shagieva N. F.,
– “Smart learning club” — rahbar Shukurova M. A.
Rus tilshunosligi kafedrasi xorijiy tillarni o‘qitish sifatini oshirish, zamonaviy pedagogik usullarni takomillashtirish hamda maktab o‘quvchilari va kasb-hunar ta’limi muassasalari o‘quvchilariga qo‘shimcha bilim berish maqsadida mahalliy hamkorlikni rivojlantirmoqda. Ushbu yo‘nalishda Toshkent viloyatidagi umumta’lim maktablari bilan hamkorlik yo‘lga qo‘yilgan:
✅ O‘quv-metodik ishlar;
✅ Ilmiy-tadqiqot ishlari;
✅ Ma’naviy-ma’rifiy ishlar.
Xalqaro akademik hamkorlik doirasida kafedra Qozog‘iston Respublikasi, Shymkent shahridagi M. Auezov nomidagi Janubiy Qozog‘iston universiteti bilan faol hamkorlik qilmoqda. Mazkur hamkorlik ta’lim sifatini oshirish, ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish hamda ikki tomon o‘qituvchilarining tajriba almashishiga qaratilgan.