Tarbiya biz uchun yo hayot – yo mamot, yo najot – yo halokat, yo saodat – yo falokat masalasidir.

O‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyoti ta’limi metodikasi

O‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyoti ta’limi metodikasi

Kafedra o‘z faoliyatida tilni o‘rgatishning nazariy va amaliy jihatlarini uyg‘unlashtirgan holda, o‘zga tilli auditoriyada rus tili va adabiyotini samarali  usullar bilan o‘qitish bo‘yicha pedagog kadrlarni tayyorlashga alohida e’tibor qaratadi.

Shuningdek, kafedra faoliyati rus tili va adabiyoti o‘qituvchilarini innovatsion texnologiyalar, zamonaviy o‘qitish vositalari, axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va kompetensiyaviy yondashuv asosida tayyorlashga yo‘naltirilgan. Kafedra tarkibida olib borilayotgan ilmiy-tadqiqot ishlari esa nafaqat ta’lim sifatini oshirishga, balki metodik tajribalarni amaliyotga joriy etishga ham xizmat qiladi.

O‘ZGA TILLI GURUHLARDA RUS TILI VA ADABIYOTI TA’LIMI METODIKASI KAFEDRASI

Rus tili va adabiyoti kafedrasi o‘z faoliyatini 2017-yilda tillar kafedrasi tarkibida boshlagan.

Rus tili va adabiyoti kafedrasi institut Kengashining 2020-yil 31-oktyabrdagi 4-sonli qaroriga asosan mustaqil kafedraga aylantirildi va unga  A.B. Qosimova rahbarlik qildi.

2021-yil sentyabrdan boshlab rus tili va adabiyoti kafedrasiga A.V. Yekabsons rahbarlik qildi.

Rus tili va ta’lim  metodikasi kafedrasi institut Kengashining 2022-yil 29-iyuldagi 19-sonli qarori asosida tashkil etilgan va unga E.S. Sergeyeva rahbarlik qilgan. 2023-yilda ushbu kafedra “O‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyoti ta’limi metodikasi” deb qayta nomlandi.

 

Xamidullayeva Gauxar Ataniyazovna

Xamidullayeva Gauxar Ataniyazovna

O’zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyoti ta’limi metodikasi kafedrasi mudiri v.b.

Kononova Irina Yuryevna

Kononova Irina Yuryevna

Katta o‘qituvchi

Norqo‘ziyeva Gulnora Ziyadullayevna
Shagiyeva Nargis Fagimovna

Shagiyeva Nargis Fagimovna

Katta o‘qituvchi

Shukurova Madina Abduraimovna

Shukurova Madina Abduraimovna

Kafedra o‘qituvchisi

Xalikova Elyanora Sergeyevna

Xalikova Elyanora Sergeyevna

Kafedra Dotsenti

Yunusova Malohat To‘raboyna

Yunusova Malohat To‘raboyna

Kafedra o‘qituvchisi

KAFEDRANING MAQSADI VA VAZIFALARI

Kafedra maqsadlari:

  • yuqori malakali mutaxassislarni tayyorlash

  • zamonaviy lingvistik va pedagogik yondashuvlarni hisobga olgan holda rus tilini o‘zga til sifatida o‘qitish metodikasini rivojlantirish;

  • talabalarda kommunikativ kompetensiyani shakllantirish

  • o‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyotini o‘qitish sohasida ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish;

  • xorijiy ta’lim muassasalari va ilmiy markazlar bilan xalqaro hamkorlikni kengaytirish.

Kafedra vazifalari:

  • o‘qitishda innovatsion texnologiyalardan, jumladan raqamli resurslar, interaktiv platformalar va multimedia materiallaridan foydalanish;

  •  ko‘p tilli muhitda rus tili va adabiyotini o‘qitish muammolari bo‘yicha ilmiy tadqiqotlarni tashkil etish;

  • o‘qituvchilar va talabalar uchun o‘qitish metodikasining dolzarb masalalari bo‘yicha seminarlar, treninglar va mahorat darslarini o‘tkazish;

  •  xalqaro almashinuv va amaliyot dasturlari orqali o‘qituvchilar va talabalarning akademik harakatchanligini amalga oshirish;

  • madaniyatlararo muloqotni rivojlantirish va talabalarning rus tili va adabiyotini o‘rganishga bo‘lgan motivatsiyasini oshirish.

  • 10.00.04 - Yevropa, Amerika va Avstraliya xalqlari tillari va adabiyoti

  •  10.00.06 - Qiyosiy adabiyotshunoslik, chog‘ishtirma tilshunoslik va tarjimashunoslik

  • 10.00.11 - Til nazariyasi. Amaliy va kompyuter lingvistikasi

  •  13.00.02 - Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi

Kononova Irina Yuryevna

10.00.04 ‒ Yevropa, Amerika va Avstraliya xalqlari tili va adabiyoti

Вставные конструкции как субъектно-экспрессивная форма синтаксиса в художественной прозе М. Цветаевой

Tadqiqotnatijalariningilmiy ahamiyati kiritma konstruksiyalarning har xil turlarini tahlil qilish uchun yaroqli nazariy vositalarni ishlab chiqishshuningdekkiritma konstruksiyalarni mohiyatfenomenologik jihatdan konseptual tavsiflash bilan izohlanadiAmalga oshirilgan tadqiqot kiritma konstruksiyalarning tabiati vaumumansubyekt-ekspressiv sintaksis hodisalari haqidagi nazariy bilimlarni kengaytirish va chuqurlashtirishga yordam beradi.

Shukurova Madina Abduraimovna

13.00.02 Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi

Персонализация образования в контексте актуальных тенденций современной образовательной сферы. (На материале электронных платформ адаптивных технологий обучения)

Ilmiy ish elektron axborot muhitining texnik imkoniyatlari tufayli talim jarayonida yangi turtki olgan shaxsga yonaltirilgan talim sohasidagi tadqiqotlarga bagishlangan. Qisqa vaqt ichida an’anaviy ta’lim asoslarini saqlab qolgan holda shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim yo‘nalishi yangi bosqichgakotarildi, pedagogika oldiga bir qator yangi vazifalarni qo‘ydi, ularning yechimi har doim ham ilgari ishlatilgan tadqiqot usullari va uslublari sohasida yotmaydi. Buning sababi shundaki, zamonaviy shaxsiylashtirilgan o‘qitish tizimini yaratish faqat elektron axborot-kommunikatsiya maydoni chegaralarida, buning uchun mo‘ljallangan texnik vositalardan foydalangan holda amalga oshirilishi mumkin. O‘qitishni individuallashtirishga yangicha yondashuvning bunday o‘ziga xosligi uni o‘rganishga notrivial yondashuvni va ulardan foydalanish metodikasini ularning tarkibiy asoslarini qamrab oluvchi qandaydir umumiy modellar doirasida mumkin bo‘lgan tizimlashtirishni talab qildi.

Yunusova Malohat To‘raboyevna

13.00.02 Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi

Методика формирования речевых навыков у преподавателей общеобразовательной школы с узбекско-русским билингвизмом 

Globallashuv va tillar integratsiyasi sharoitida, ayniqsa, O‘zbekiston kabi ko‘p tilli mamlakatlarda bilingvizmning rivojlanishi muhim jihat hisoblanadi. O‘quvchilarda nutqiy ko‘nikmalarni shakllantirishda o‘zbek va rus tillarini biladigan o‘qituvchilar asosiy rol o‘ynaydi.

Ko‘p tillilik sharoitida umumta’lim maktablari o‘qituvchilarida nutqiy ko‘nikmalarni shakllantirish metodikasi, ayniqsa, o‘zbek-rus bilingvizmi sharoitida alohida ahamiyat kasb etadi. Bilingvizm insonning ikki tilda so‘zlasha olishi hodisasi bo‘lib, uning rivojlanishi zamonaviy ta’lim jarayonida tobora dolzarb bo‘lib bormoqda.

Ushbu ilmiy tadqiqotda o‘qituvchilarning til kompetensiyasini takomillashtirishga qaratilgan bir qator metodik yondashuvlar, shuningdek, o‘quv jarayoniga bilingval ta’limni joriy etishning o‘ziga xos xususiyatlari ko‘rib chiqilgan.

Iqtidorli talabalar bilan ishlash ta’lim jarayonining muhim qismi bo‘lib, ularning salohiyatini ro‘yobga chiqarish, ijodiy tashabbuslarini qo‘llab-quvvatlash va fanlarni chuqur o‘rganishga qaratilgan. Ushbu faoliyat doirasida individual va guruhli yondashuvlar qo‘llaniladi, shuningdek, iqtidorli yoshlarni ilmiy va ijodiy muammolarni hal qilish uchun birlashtiradigan talabalar klublari rivojlantiriladi.

Talabalar akademiyasi tarkibida quyidagi klublar faoliyat yuritadi:

Rus madaniyatini o‘rganamiz- rahbar Shagiyeva N. F.,

Rus tili havaskorlari - rahbari Norqo‘ziyeva G. Z.,

Qiziqarli rus tili - rahbari Yunusova M. T.,

-Ilmiy-tadqiqot klubi - rahbari Shukurova M. A.,

Darslar har hafta o‘tkazilib, yo‘nalish talabalari shug‘ullanadi.

Oliy talim muassasalarida olib borilayotgan manaviy-marifiy ishlar talabalarda manaviy-madaniy qadriyatlarni shakllantirishmanaviy-axloqiy qadriyatlarga yonaltirilgan masuliyatli fuqaroni tarbiyalashda muhim ahamiyat kasb etadi.

Manaviy-marifiy ishlar doirasida 2024-yilda quyidagi tadbirlar otkazildi:

1. Buyuk ozbek shoiri va mutafakkiri Alisher Navoiyga bagishlangan tadbir talabalarni ulug‘ zotning hayoti va ijodi bilan chuqur tanishtirishshuningdekyoshlarda Ozbekiston madaniy merosi bilan faxrlanish tuygusini tarbiyalash maqsadida otkazildi. Alisher Navoiy o‘zbek adabiyoti va madaniyati tarixida alohida o‘rin tutadi, uning asarlari bugungi kunda ham dolzarb va ahamiyatli bo‘lib qolmoqda.

Tadbirning asosiy maqsadlari quyidagilar edi:

• Talabalarni Alisher Navoiyning tarjimayi holi, ijodi va falsafasi bilan tanishtirish.

• Uning adabiy merosini o‘rganishga qiziqishni oshirish.

• Yoshlarda O‘zbekiston madaniy merosiga hurmat va iftixor tuyg‘usini shakllantirish.

• Navoiy asarlaridagi yuksak axloqiy va ma’naviy qadriyatlarni targ‘ib qilish.

2. Xotira va qadrlash kuniga bag‘ishlangan tadbir. Tadbirdan ko‘zlangan maqsad - Ulug‘ Vatan urushi qahramonlari xotirasini yod etish, talabalar va o‘qituvchilar o‘rtasida Vatanimizdan faxrlanish va faxriylarga hurmat tuyg‘usini shakllantirishdan iborat.

Vazifalar:

• Madaniy-ma’rifiy tadbirlarni tashkil etish;

• talabalarni G‘alabani xotirlash bilan bog‘liq tadbirlarda ishtirok etishga jalb qilish;

• Yoshlarda vatanparvarlik tuyg‘usi va tarixiy xotirani mustahkamlash.

O‘zga tilli guruhlarda rus tili va adabiyoti ta’limi metodikasikafedrasi chet tillarni o‘qitish sifatini oshirish, zamonaviy pedagogik usullarni takomillashtirish, maktab o‘quvchilari va kasb-hunar ta’limi muassasalari talabalariga qo‘shimcha bilim berish maqsadida mahalliy hamkorlikni rivojlantiradi. Bu borada Toshkent viloyatidagi umumta’lim maktablari bilan hamkorlik yo‘lga qo‘yildi:

✅ O‘quv-uslubiy ishlar;

✅ Ilmiy-tadqiqot ishlari;

✅ Ma’naviy-ma’rifiy ishlar

Xalqaro akademik hamkorlik doirasida kafedra M.Auezov nomidagi Janubiy Qozog‘iston universiteti (Qozog‘iston Respublikasi, Chimkent shahri) bilan faol hamkorlik qilmoqda. Ushbu hamkorlik ta’lim sifatini oshirish, ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish va har ikki tomon professor-o‘qituvchilari va talabalari o‘rtasida tajriba almashishga qaratilgan.