- Bosh sahifa
- Kafedra
- Psixologiya kafedrasi

Psixologiya kafedrasi
Chirchiq davlat pedagogika universiteti Psixologiya kafedrasi 2017-yilda tashkil etilgan bo‘lib, talabalarning psixologik ko‘nikmalarini va shaxslararo muloqot kompetensiyasini rivojlantirishga qaratilgan. U psixologiya bo‘yicha ixtisoslashgan dasturlarni taklif etadi, ta’lim sifatini oshirish va amaliy psixologiya bo‘yicha ilmiy tadqiqotlarni, jumladan, neyrografika va turli terapiyalar kabi innovatsion yo‘nalishlarda tadqiqotlarni rivojlantirishni maqsad qilgan.
PSIXOLOGIYA KAFEDRASI
Tashkil etilgan yili: 2017 Manzil: Toshkent viloyati, Chirchiq davlat pedagogika universiteti, Bosh bino, 409-xona. Psixologiya kafedrasi 2017-yil 27-avgustda Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti Kengashining 1-sonli qarori bilan tashkil etilgan. Ilgari “Pedagogika va psixologiya” kafedrasi tarkibida faoliyat olib borgan bo‘lsa, keyinchalik mustaqil kafedra sifatida ajralib chiqdi. Bugungi kunda kafedra psixologiya yo‘nalishlari uchun mutaxassislik fanlarini o‘qitish bilan shug‘ullanadi.
KAFEDRANING MAQSADI VA VAZIFALARI Kafedraning missiyasi: Psixologiya kafedrasining asosiy vazifasi talabalarning psixologik ko‘nikmalarini rivojlantirish hamda shaxslararo muloqot kompetensiyasini shakllantirishdan iborat.
Kafedra strategiyasi: Inson kapitalini shakillantirishning ijtimoiy psixologik omillari. Mazkur strategiyada Oliy ta’lim, ilm-fan va inson kapitalini takomillashtirish mezonlari, inson aqliy qobiliyatini, ilmiy quvvatini, iste’dodini yanada rivojlantirish uchun zukkolik, fahm tezligi, zehn o‘tkirligi, bilimni tez egallash qobiliyati, qo‘yilgan muammolarni tez anglash, insonning ilgari his etgan hamda tasavvur qilgan barcha narsalarni esda saqlash layoqati va mezonlariga e’tibor qaratiladi.
Maqsadlarimiz:
- Maktabgacha ta’lim tashkilotlari bilan hamkorlikda tashkilot tarbiyalanuvchilarining psixologik holatini o‘rganish orqali ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borish;
- Ta’lim muassasalari, ishlab chiqarish korxonalari va boshqa oliy ta’lim muassasalari hamda “Psixologik maslahat” xizmat ko‘rsatish sohasidagi tashkilotlar bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yish;
- Kasbiy sohalarga yo‘naltirilgan dasturlar va ilg‘or pedagogik usullar orqali psixologiya ta’limi sifatini oshirish.
- Xalqaro hamkorlikni kengaytirish – universitetlar, ilmiy jamoatchilik va ta’lim loyihalari bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yish.
- Ilmiy-tadqiqot muhitini rivojlantirish – amaliy psixologiya hamda psixologik tadqiqotlar bo‘yicha innovatsion markazga aylanish.
Psixologiya kafedrasini strategik rivojlantirish bo‘yicha 2021-2015 yillar uchun ISH REJASI
O‘QUV DASTURLARI Kafedra bakalavriat va magistratura bosqichi talabalariga psixologiya yo‘nalishining mutaxassislik fanlari bo‘yicha darslar olib boradi.
- Mehnat va muhandislik psixologiyasi
- Oila psixologiyasi
- Pedagogik psixologiya va psixologiyaning o’qitish metodikasi
- Mutaxassislikka kirish
- Eksperimental psixologiya
- Klinik psixologiya
- Psixologik konsultatsiya va psixokorreksiya
- Psixologik ma’lumotlarni qayta ishlash metodlari va texnologiyalari
- Rivojlanish psixologiyasi va differensial psixologiya
- Umumiy psixodiagnostika
- Yuridik psixologiya
- Boshqaruv sotsial psixologiyasi
- Ilmiy taqiqot metodologiyasi
- Psixologik testlashtirish
- Zamonaviy psixologiyada miqdor va sifat tadqiqot metodlari
Kognitiv psixologiya
KAFEDRANING TA’LIM SIFATI VA BAHOLASH TIZIMI
Ta’lim sifati nazorati
Psixologiya kafedrasi ta’lim sifati nazoratini oshirish bo‘yicha ichki va tashqi monitoring tizimlariga tayanadi:
Tashqi monitoring
Universitetning Ta’lim sifatini nazorat qilish bo‘yicha ishchi guruhi platformasi orqali ta’lim sifati muntazam tahlil qilinadi.
Turizm fakulteti tarkibidagi Ta’lim sifatini nazorat qilish komissiyasi doimiy ravishda baholash tizimi va ta’lim jarayonini kuzatib boradi.
Ichki monitoring
Kafedraning ichki nazorati katta o‘qituvchi tomonidan olib boriladi.
Kafedra yig‘ilishlarida doimiy hisobotlar taqdim etilib, ta’lim jarayonidagi kamchiliklar va takomillashtirish choralari muhokama qilinadi.
Baholash tizimi
Talabalarni baholash tizimi kafedraning o‘quv dasturlarida batafsil yoritilgan bo‘lib, baholash jarayoni kredit-modul tizimi asosida amalga oshiriladi.
Oraliq baholash: talabalar oraliq nazorat uchun yozma imtihon topshiradilar, bu esa ularning erkin fikrlash ko‘nikmalarini tekshirish imkonini beradi.
Yakuniy baholash: yakuniy nazorat asosiy mutaxassislik ko‘nikmala bo‘yicha baholanadi.
Talabalar fikr-mulohazalari va qayta aloqa tizimi
Kafedrada talabalar fikrini tinglash va baholash jarayonining shaffofligini ta’minlash maqsadida qayta aloqa mexanizmi yo‘lga qo‘yilgan.
Apellyatsiya jarayoni: yakuniy nazorat natijalari e’lon qilingandan so‘ng 24 soat ichida, talabalar Pedagogika fakulteti tarkibidagi apellatsiya komissiyasiga murojaat qilish imkoniyatiga ega. Bu jarayon baholash jarayonida yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan noaniqliklarni bartaraf etish va talabalar fikrini inobatga olishga xizmat qiladi.
Doimiy fikr-mulohazalar: talabalarning ta’lim sifati bo‘yicha fikrlarini to‘plash uchun so‘rovnomalar va tahliliy hisobotlar muntazam o‘tkaziladi hamda murojaatlar o‘rganiladi. Bunday natijalar asosida o‘quv jarayonini yanada takomillashtirishga qaratilgan chora-tadbirlar ishlab chiqiladi.
Amaliyotchi psixolog tayyorlash va kasbiy rivojlanish
Markazda oliy ta’lim tizimi professor-o‘qituvchilari, talabalari va aholining psixologik madaniy saviyasini ko‘tarishga qaratilgan. Bu jarayonda talabalar psixologik metodikalar asosida psixologik maslahat yoki muommoli vaziyatlarda yordam berish malakalarini shakllantirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar
Kafedra qoshida talabalar uchun ijtimoiy faollik va ijodiy rivojlanishni qo‘llab-quvvatlash maqsadida turli tanlov va loyihalar yo‘lga qo‘yilgan.
“Psixologiya kafedrasi professor-oʻqituvchilarining o‘quv qo‘llanmasi nashr etildi” – “Maxsus fanlarni oʻqitish metodikasi” oʻquv qoʻllanmasi,
“Xalqaro hamkorlik” – Ukrainalik olima Vera Chudakovaning tashrifi,
“O‘qituvchi va murabbiylar kuni” ga bag‘ishlangan tantanali tadbir” – “Ilm tashabbuskori” nominatsiyasi
“Nishonlaymiz” – “Xalqaro psixologlar kuni”,
“Talaba manfaati” – Psixologik trening va enerjayzer o‘yinlar,
Individual ta’lim va psixologik yordam asosidagi tadbirlar.
Ushbu tadbirlar orqali talabalar ijtimoiy va madaniy faolligini oshirish, bilim ko‘nikmalarini mustahkamlash va ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish imkoniga ega bo‘ladilar.

Eshnayev Nortoji Jumayevich
Psixologiya kafedrasi mudiri
- Telefon: +998 99 853 16 80
- Elektron pochta n.eshnayev@cspu.uz

Avlaev Orif Umirovich
Kafedra Professori
- Telefon: +998938742755
- Elektron pochta o.avlayev@cspu.uz

Buriyeva Kibrio Ergashevna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998717166805
- Elektron pochta k.buriyeva@cspu.uz

Burteshova Aliya Burxonovna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998 99 4072341
- Elektron pochta a.burteshova@cspu.uz

Burxanova Mavjuda Bekbutayevna
o‘qituvchi
- Telefon: +998917772657
- Elektron pochta m.burxanova@cspu.uz

Dilmurodova Zilola Davron qizi
O‘qituvchi
- Telefon: +998 ( 88 ) 8541691
- Elektron pochta z.dilmurodova@cspu.uz

Madgapilova Nargiza Talipjanovna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998482387
- Elektron pochta nargizamadgapilova@gmail.com

Meyliyeva Mo‘tabar Sayfullayevna
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998717166805
- Elektron pochta m.meyliyeva@cspu.uz

Mirzaraximova Gulnora Ikramovna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998998948527
- Elektron pochta g.mirzaraximova@cspu.uz

Radjabova Zuxra Mirzotilloyevna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998 99 892 98 02
- Elektron pochta z.radjabova@cspu.uz

Rahimova Xurzoda Kamulovna
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998717166805
- Elektron pochta x.raximova@cspu.uz

Raxmanova Dilfuza Uchkunovna
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998 97 010 13 66
- Elektron pochta d.raxmonova@cspu.uz

Samarova Shoxista Rabidjanovna
Kafedra Dotsenti
- Telefon: +998 90 914 90 64
- Elektron pochta s.samarova@cspu.uz

Tojiboyev Marat Normadovich
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998717166805
- Elektron pochta m.tojiboyev@cspu.uz

Turaqulov Bo’ri Norboyevich
Kafedra Dotsenti
- Telefon: +998915764801
- Elektron pochta b.turakulov@cspu.uz

Umarova Shoxida Absalamovna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998717166805
- Elektron pochta s.umarova@cspu.uz

Xudayberdiyev Oybek Gafurovich
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998998500186
- Elektron pochta o.xudayberdiyev@cspu.uz

Xusanova Nigina Baxtiyor qizi
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998 8998560598
- Elektron pochta n.xusanova@cspu.uz

Yo’ldasheva Saodat Mamasaxatovna
Katta o‘qituvchi
- Telefon: +998 99 787 80 30
- Elektron pochta s.yuldasheva@cspu.uz

Norova Nazokat Odiljanovna
Kafedra o‘qituvchisi
- Telefon: +998717166805
- Elektron pochta n.norova@cspu.uz

Mirkosimova Xulkar Mirobidovna
Òqituvchi
- Telefon: +998903349747
- Elektron pochta h.mirkosimova@cspu.uz
Кафедранинг илмий салоҳиятини 18 % дан 50 % га ошириш
- 2025 йилда кафедрада фаолият олиб бораётган профессор-ўқитувчилардан 1 нафар DSc ва 10 нафар PhD диссертация ишини амалга оширишида шарт –шароит яратиш.
- 2025 йилда диссертация ҳимояси режалаштирилган профессор-ўқитувчилар:
- Н.Ж.Эшнаев (DSc)
- Ш.С.Абдусаматова (PhD)
- С.М.Юлдошова (PhD)
- Г.И.Мирзарахимова (PhD)
- Д.У.Рахманова (PhD)
- М.Н.Тожибоев (PhD)
- З.М.Ражабова (PhD)
- З.Д.Дилмуродова (PhD)
- Н.Т.Мадгапилова (PhD)
- М.С.Мелиева (PhD)
К.Э.Буриева (PhD)
Кафедранинг профессор-ўқитувчилари ва психология йўналиш талабаларини илмий йўналганлик компетентлигини ошириш: Кафедранинг профессор-ўқитувчилари ва психология йўналиш талабаларини халқаро ва республика конференция ва семенарларда, илмий ва таълим лойиҳаларида ҳамда республика ва хориж қўшма грантларида иштирокини ошириш
Профессор-ўқитувчиларнинг хорижий давлатлар олий ўқув муассасалари билан ҳамкорлигини таъминлаш: Хорижий таълим муассасалари жумладан, УрФУ (Россия ФР), UPi Indoneziya Pendidikan universiteti (Индонезия), Iksat ilmiy tadqiqot instituti ва Chukurova universiteti (Туркия) билан ҳамкорлик йўлга қўйилади.
Талабаларни қўллаб-қувватлаш
“Индивидуал таълим касбий профессионализм асоси эканлиги”ни илмий-назарий ва амалий жиҳатдан асослаш ҳамда талабаларни лойиҳаларга жалб этиш ва умумий профессионал камроқни 47 % дан 90% ошириш: Кафедранинг етук ва профессиоанл ҳамда илмий салоҳиятга эга бўлган профессор-ўқитувчилари фаолиятини мувофиқлаштириш асосида "Нейрографика" (Д.Э.Абдуқодирова) – ижодий онгни ривожлантирувчи инновацион чизмачилик; "Тезкор диагностика" (З.Д.Дилмуродова)– муаммоларни аниқлашнинг янги қадам; "Мусиқа терапия" (Н.Ш.Рўзматова) – руҳиятга мусиқанинг ижобий таъсири; "Эртак терапия" (Н.Б.Ҳусанова)– эртаклар воситасида болалардаги психологик муаммоларни бартараф этиш; "HR менежер" (Н.Ш.Рўзматова) – замонавий инсон ресурсларини бошқариш бўйича тренинг; "Библиотерапия" (Н.Ш.Рўзматова)– китоблар орқали руҳий мувозанатни тиклаш, “Консультант психолог” (Н.Т.Мадгапилова), “Тренер психолог” (Д.Э.Абдуқодирова)- юзасидан талабаларни мазкур лойиҳаларга фаол жал этиш орқали илмий-назарий ва амалий тадқиқотларни амалга ошириш
Университет талабаларини психологик жиҳатдан ўрганиш ва қўллаб-қувватлаш:
Университетнинг барча факультет талабалари ва ТТЖда турувчи талабаларни, Психология кафедрасида ташкил этилган 8 та
- "Нейрографика" (7 нафар талаба)
- "Тезкор диагностика" (8 нафар талаба)
- "Мусиқа терапия" (9 нафар талаба)
- "Эртак терапия"(17 нафар талаба)
- "HR менежер" (13 нафар талаба)
- "Библиотерапия" (8 нафар талаба)
- “Консультант психолог” (12 нафар талаба)
“Тренер психолог” (10 нафар талаба)
лойиҳасида иштирок этаётган талабаларни йўналтирган ҳолда назарий ва амалий жиҳатдан ўрганиш.
Кафедранинг профессор-ўқитувчилари ва психология йўналиш талабаларини халқаро ва республика конференция ва семенарларда, илмий ва таълим лойиҳаларида ҳамда республика ва хориж қўшма грантларида иштирокини ошириш
Psixologiya kafedrasi ilmiy-tadqiqot faoliyatida bir qator strategik yo‘nalishlarda ish olib bormoqda. Quyidagi yo‘nalishlar zamonaviy ta’lim talablariga javob beruvchi ilmiy tadqiqotlar olib borish, milliy va xalqaro ilmiy hamjamiyat bilan hamkorlikni kengaytirish hamda amaliy natijalarga erishishni maqsad qilgan:
- Neyrografika-ong osti darajasi: Talabalarda “Neyrografika” bilan individual ishlash ko‘nikmalarini hosil qilish hamda nazariy va amaliy bilimlarini oshirish kafedraning ustuvor yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi. Psixologiyani o‘qitishda talabalar kompetensiyalarni rivojlantshirish ularning tanqidiy fikrlash ko‘nikmalarini oshirish va mustaqil ta’limga yo‘naltirilgan yondashuvlarni takomillashtirishga alohida e’tibor qaratilmoqda. Shuningdek, psixolingvistik yondashuvlar asosida ta’lim jarayonini takomillashtirish bo‘yicha ham natijali ishlar amalga oshirildi.
- Biblioterapiya bo‘yicha tadqiqotlar: Kafedraning mazkur yo‘nalishdagi ilmiy izlanishlari talabalar tomonidan o‘qib, tahlil qilingan adabiyotlar asosida bibioterapiya materiallarini tayyorlash, mijoz muamosidan kelib chiqqan holda adabiyot tavsiya qila olish ko’nikmasini shakillantirishda milliy va xalqaro adabiy merosni o‘rganishga qaratilgan.
- Musiqa terapiyasi: Qiyosiy lingvistika yo‘nalishida ingliz va o‘zbek tillari doirasida bir qator ilmiy ishlar olib borilmoqda. Jumladan, paremiyalar, baynalminal so‘zlar va huquqiy terminlarning tarjima muammolari kognitiv va pragmatik nuqtayi nazardan tahlil o‘rganilmoqda.
- Tezkor diognostika-QD Psixolog loyihasi: Talabalarning kommunikativ va ijodiy ko‘nikmalarini shakllantirishga qaratilgan tadqiqotlar kafedraning muhim ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib kelmoqda. Ushbu loyiha tezkor diognostika qobilyatini rivojlantiradi hamda mijoz bilan ishlash jarayonini yengillashtiradi. Tezkor ishlash jarayonida innovatsion va ijodiy yondashuvlarni qo‘llash orqali talabalarni kasbiy yo‘naltirish, mustaqil fikrlash ko‘nikmalari rivojlantirilmoqda.
- Ertak terapiyasi: Ertak terapiya orqali bolalardagi xavotir darajasi va qo‘rquvning mavjudligini aniqlash hamda kommunikativ qobilyatini sustligini bartaraf tish va korreksiyalash, bu borada o‘zbek adabiyoti asosida milliy qadriyatlar va axloqiy ta’lim yo‘nalishida ko‘plab tadqiqotlar olib borilyapti. Mazkur yo‘nalishlar kafedraning ilmiy-tadqiqot salohiyatini yuksaltirishga va yangi zamonaviy metodologiyalarni rivojlantirishga xizmat qilmoqda.
Psixologiya kafedrasi ta’limi sifatini oshirish, zamonaviy pedagogik metodlarni rivojlantirish hamda maktab o‘quvchilari va kasb-hunar ta’limi o‘quvchilariga qo‘shimcha bilim berish maqsadida mahalliy hamkorlik aloqalarini rivojlantirib kelmoqda. Ushbu yo‘nalishda Chirchiq shahar umumiy o’rta ta’lim maktablari hamda Chirchiq shahar kasb-hunar maktabi bilan hamkorlik yo‘lga qo‘yilgan.
Oflayn va onlayn seminarlar: Kafedra o‘qituvchilari tomonidan o‘qituvchilar va o‘quvchilar uchun doimiy ravishda seminarlar va mahorat darslari tashkil etilmoqda. Bu tadbirlar zamonaviy psixologik yondashuvlarni targ‘ib qilish, psixologiyani o‘qitishning innovatsion metodlarini amaliyotga tatbiq etish hamda ta’lim sifatini oshirishga qaratilgan.
Metodik ko‘mak va tajriba almashish: Hamkor maktab va kasb-hunar maktablarida psixologiya bo‘yicha maslahat va treninglar muntazam tashkil etilib, mahalliy o‘qituvchilarning malakasini oshirish hamda o‘quvchilarning psixologik bilimlarini rivojlantirishga hissa qo‘shilmoqda.
O‘quvchilarning kompetensiyasini rivojlantirish: Hamkorlik doirasida nazariy va amaliy psixologiyani o‘rganish bo‘yicha mahorat darslari va amaliy mashg‘ulotlar olib borilib, o‘quvchilarning psixologik sog’lom muhitini oshirish bo‘yicha tavsiyalar berilmoqda.
Kafedra mahalliy hamkorlikni yanada kengaytirish hamda psixologiyani o‘qitishning ilg‘or usullarini ta’lim jarayoniga integratsiya qilish maqsadida yangi loyihalar va tadbirlarni amalga oshirishni rejalashtirmoqda.
UPI (Universitas Pendidikan Indonesia, Indoneziya)
UPI bilan hamkorlik aloqalari doirasida ikki tomonlama shartnoma imzolangan.
UPI delegatsiyasi universitetimizga tashrif buyurgan, hamkorlikni rivojlantirish bo‘yicha uchrashuvlar o‘tkazilgan.
Bizning delegatsiya UPIga tashrif buyurib, universitetning ta’lim tizimi bilan tanishgan.
Ushbu hamkorlik doirasida “Research Methodology” va “Guest Lecturer” kabi loyihalar amalga oshirilmoqda.
UFE (Ural Federal Universitet, Rossiya)
UFU bilan hamkorlik aloqalari doirasida ikki tomonlama shartnoma imzolangan.
UFU delegatsiyasi universitetimizga tashrif buyurgan, hamkorlikni rivojlantirish bo‘yicha uchrashuvlar o‘tkazilgan.
Bizning delegatsiya UFUga tashrif buyurib, universitetning ta’lim tizimi bilan tanishgan.
Kafedra qoshida talabalarning psixologiya fanini chuqurroq o‘rganishiga hamda sog’lom psixologik muhitni shakillantirishga yo‘naltirilgan to‘garaklar tashkil etilgan. Ushbu to‘garaklar orqali talabalar:
✔Psixologiyani o‘rganish bo‘yicha interaktiv mashg‘ulotlarda ishtirok etishlari mumkin;
✔Amaliy psixologik ko‘nikmalarini rivojlantirish va bilim darajalarini oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladilar;✔Mustaqil ravishda psixologik ko‘makka ehtiyoji bor mijozlarni qabul qilib olishga tayyorgarlik ko‘rishlari mumkin.
Bu klublar doirasida talabalar ishtirokida turli debatlar, tanlovlar va seminarlar o‘tkazilib, ularning psixologiya yo‘nalishi bo‘yicha egallagan bilimlarini real muhitda rivojlantirish imkoniyati yaratilmoqda.
Ilmiy faoliyatga yo‘naltirish
Kafedra professor-o‘qituvchilari talabalar va tadqiqotchilarni ilmiy faoliyatga yo‘naltirish bo‘yicha individual ta’lim muhitida ishlash uchun maxsus ilmiy planshetlar ishlab chiqqan.
Talabalar o‘z ilmiy maqolalari, tadqiqot ishlari va innovatsion g‘oyalari bilan ilmiy konferensiyalar va loyihalarda ishtirok etishlari mumkin.
Лoйиҳa мaъсули: O.Г.Xудaйбeрдийeв
Бириктирилгaн ўқитувчилaр: С.Б.Турсунбoeв, З.М.Рaджaбoвa, Д.У.Рaxмaнoвa, О.Озодкулов.
Кoнсултaция лoйҳaсининг мaқсaд: Тaлaбaлaрдaги муaммoлaрни тaдқиқ этиш, яъний тaълим, муaссaсa вa шaxсий муaммoлaрини ўргaниш вa уни бaртaрaф этиш;
Дэканaт, кaфeдрa вa бўлимлaрнинг ижтимoий псиxoлoгик xoлaтини ўргaниш вa кoнсултaтив xизмaт кўрсaтиш.
Кoнсултaция лoйҳaсининг вaзифa: Диoгнoстикa лoиҳa мaъсуллaри тoмoнидaн йўнaлтирилгaн мижoзлaр билaн кoнсултaтив ишлaр oлиб бooриш;
Тaлaбaлaрдa aниқлaнгaн муaммoлaрнинг сaбaблaрини кoррeкция қилиш бўйичa псиxoлoгик мaслaҳaтлaр бериш;
Пeдaгoг xoдимлaрдa aниқлaнгaн муaммoлaрнинг сaбaблaрини кoррeкция қилиш бўйичa псиxoлoгик мaслaҳaтлaр бериш.
Жoрий йилнинг 1- мaрт сaнaсидaн “Псиxoкoнсултaция лoйиҳaси”гa бириктирилгaн мaъсуллaр вa Псиxoлoгия йўнaлиши I-II бoсқич тaлaбaлaри билaн биргaликдa псиxoкoнсултaтив ишлaри aмaлгa oширилди.
Мaктaбгaчa тaълим, бoшлaнғич тaълим йўнaлишлaри, мaxсус пeдaгoгикa, тил - aдaбиёти йўнaлишлaри, пeдaгoгикa йўнaлиши, тaбиий фaнлaр йўнaлиши, мaтeмeтикa вa инфoрмaтикa йўналиши, мусиқa тaълим йўнaлишлaридaн 111 нaфaр муaммoси aниқлaнгaн тaлaбaлaр oрaсидaн 66 нaфaр муaммoси ўтa жиддий бўлгaн тaлaбaлaр сaрaлaб oлинди. Дaстлaб псиxoдиoгнoстик тeкширувдaн сўнг муaммoли тaлaбaлaр сaрaлaб oлиниб,муaммo туригa қaрaб бир xил мaммoли рeспaндeнтлaр 3тa гуруҳлaргa aжрaтилди.
1-гуруҳ шaxслaрaрo мунoсaбaтлaрдa кoммуникaтив мулoқoт билaн бoғлиқ муaммoлaр. (20 нaфaр тaлaбa)
2-гуруҳ яқин инсoнлaрини йўқoтиш билaн бoғлиқ бўлгaн муaммoлaр. (23 нaфaр тaлaбa)
3-гуруҳ ўзигa ишoнчи суст, ўзининг ички вa тaшқи xoлaтидaн қoниқмaслик вa ички шaxсий низoлaр билaн бoғлиқ муaммoлaр. (23 нaфaр тaлaбa)
Дaстлaб сaрaлaнгaн ҳaр бир гуруҳ aъзoлaри билaн индивидуaл псиxoлoгик суҳбaтлaр oлиб бoрилди.


Суxбaт жaрaёнидa бaъзи тaлaбaлaрдa “бoлaлик билaн бoғлиқ псиxoлoгик трaвмaлaр” бoрлиги ҳaм мaълум бўлди. Улaрдa “ёпиқлик” (изoляция), “сaлбий xoтирaлaр”, ҳaвoтир вa уятчaнлик бўлгaнлиги туфaйли тўлиқ oчилмaди. 6-aпрeл куни қaйтa тўлдирувчи диoгoстикa (дaстурдaн тaшқaри, пoрeктив мeтoдикaлaр билaн) ўткaзилди. Унгa кўрa “Люшeр (рaнглaр) тeсти” вa “ўз қўрқувлaримизни чизaмиз” нoмли прoeктив мeтoдикaси ўткaзилди. Oлингaн псиxoлoгик мeтoдикaлaр лoйиҳa мaъсуллaри ҳaмдa лoйиҳa рaҳбaрлaри тoмoнидaн тaҳлил қилинди. Нaтижaлaр:
Люшeрнинг рaнглaр тeсти бўйичa
31нaфaр тaлaбaдa юқoр дaрaжaдa ўз шaxсий эxтиёжлaрининг қoндирилмaй кeлинaётгaни, шaxс билaн бoғлиқ xaвoтирлaрнинг мaвжудлиги, фaoл ҳaрaкaтгa вa ниятгa эришиш exтиёжининг сустлиги кузaтилгaн мижoзлaргa гeштaлт тeрaпия тexникaси қўллaнилди. Улaрдa ўз муaммoлaрини чeтдaн туриб кузaтиш вa тaҳлил қилиш усуллaри oрқaли муaммoлaригa eчим тoпиш йўллaриҚoлгaн 33 нaфaр қoниқишгa, xoтиржaмликкa, бaрқaрoр ижoбий мexрибoнликкa бўлгaн exтиёжлaрнинг юқoри дaрaжaси кузaтилгaн тaлaбaлaр билaн oлиб бoрилгaн суҳбaтдa oилaдa ўз oтaлaри билaн мунoсaбaтлaри сaлбий эканлигини, oилaвий низoлaрнинг тaъсири туфaйли ўз oтaлaригa бўлгaн сaлбий eмoциялaр (нaфрaт, ғaзaб, кeчимримлилик ҳиссининг йўқoлиши) шaкллaниб қoлгaн тaлaбaлaрдa AРТ тeрaпия вa “Эмоционaл рeфлeкция” тexникaси oрқaли мижoзлaрнинг oтaсигa бўлгaн сaлбий xoтирaлaрни ижoбий тaрaфгa ўзгaртириш ёрдaми кўрсaтилди. Бу трaпиядa мижoз ўз oтaси билaн ҳaёлaн учрaшaди, уни кeчирaди, ўз eмoциялaрини нaмoён қилиш oрқaли сaлбий eмoциялaридaн ҳaлoс бўлaди, уни бoричa қaбул қилишни ўргaнaди вa мунoсaбaтлaрини ижoбий тaрaфгa ўзгaртирaди, сoнг ижoбий ютуққa эришaди.
2 нaфaр тaлaбa биoлoгик нoгирoнлиги мaвжудлиги сaбaбли фaқaт ички oлaмидaги қўрқувлaрни тaсвирлaб бeрди. У ички мoтивлaрини кучсиз ифoдa этгaн. Ўзигa ишoнчи пaст. Буткул ёпиқ xoлaтдa. Тaлaбaнинг ўзи вa oилaси билaн бoғлиқ муaммoлaр, шaxсий ички қўрқувлaрни бaртaрaф этиш мaқсaдидa мижoз билaн “Сaлoм МEН” вa “Мeнинг сeвимли oргaним” нoмли мeдитaциoн мaшқи, oлиб бoрилди. Тeрaпия дaвoмидa мижoз эмoциoнaл рeлaксaциягa эришди вa ўзидa вaзиятгa нисбaтaн ўз мунoсaбaтлaрини ўзгaртириш кўникмaсини ривoжлaнтирди. Ҳoзирдa ўз мoтивaциясини ривoжлaнтириш мaқсaдидa биз билaн фaoлиятни дaвoм эттирмoқдa.
Юқoридa кўрсaтилгaн тaлaбaлaр билaн 1-мaртдaн 10-мaйгaчa ҳaфтaнинг ҳaр жумa вa шaнбa кунлaри индивидуaл вa гуруҳий кoррeкциoн ишлaр oлиб бoрилди. 111 нaфaр тaлaбaдaн 45 нaфaри биринчи учрaшувдaги кoнсултaциянинг ўзидaёқ РEФЛEКСИЯгa кўпрoқ этибoр бeрилди, ўзлaрини aнглaб етишди, бутун эътибoрни муaммoлaрни кeлтириб чиқaрувчи сaбaблaргa қaрaтилиб, oқибaтидa тeзкoр eчимгa эгa бўлиб ижoбий нaтижaлaр билaн кетишди жaрaёндaн чиқaрилди. Қoлгaн 66 нaфaр мижoздa псиxoлoгик муaммoлaри oғиррoқ бўлгaнлиги сaбaбли қўшимчa кoнсултaция тaлaб қилaди, шу сaбaбдaн кoррeкциoн вa ривoжлaнтирувчи ишлaр жaрaёндa дaвoм этмoқдa. Ҳaр бир тaлaбa учун aлoҳидa псиxoлoгик кaртa ярaтилди вa диoгнoстик тaҳлил, суҳбaтдa aниқлaнгaн муaммoлaр ҳaмдa нaтижaлaр илoвa сифaтидa тaқдим этилди.