
Kabilova Shaxnoza Xudayshukurovna
Kafedra Dotsenti
Kobilova Shaxnoza Xudayshukurovna 1988 yil 16 dekabrda Qashqadaryo viloyati Yakkabog‘ tumanida tug‘ilgan. Millati o‘zbek. 2015 yilda Toshkent Arxitektura qurilish instituti Pedagogika va shahar qurilishi fakulteti (kunduzgi) bakalavr ta’lim yo‘nalishini tugatgan. 2022 yilda Chirchiq davlat pedagogika universiteti Pedagogika fakulteti (kunduzgi) magistr mutaxassisligini tamomlagan. Chirchiq Davlat Pedagogika Universitetining 13.00.01 – Pedagogika nazariyasi. Pedagogik ta’limotlar tarixi ixtisosligi bo‘yicha “Ta’lim klasteri vositasida imkoniyati cheklangan o‘quvchilar hayot xavfsizligini ta’minlashning pedagogik-psixologik shart-sharoitlari” mavzusidagi pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) ilmiy darajasini olish uchun himoya qilgan. O‘zbekiston Respublikasi Oliy attestatsiya komissiyasining 2023-yil 4-oktyabr 34411-sonli bayonnomasi asosida, pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori ilmiy darajasi berilgan (01 № 011340).
Mehnat va ilmiy-pedagogik faoliyatning asosiy bosqichlari
2007-2008 yillarda Qashqadaryo viloyati Qarshi shahar fuqarolik sudi kotibi.
2015-2020 yillarda Toshkent geodeziya va kartografiya kasb-hunar kolleji maxsus fan o‘qituvchisi.
2021-2022 yillarda Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti Pedagogika fakulteti Defektologiya kafedrasi magistranti va defektologiya kafedrasi tashqi o‘rindosh o‘qituvchisi.
2022 yildan hozirgi kungacha Chirchiq davlat pedagogika universiteti, Pedagogika fakulteti Maxsus pedagogika kafedrasi v.b. dotsenti lavozimida faoliyat olib bormoqda.
Sh.X. Kobilovaning umumiy ish staji - 12 yil, pedagogik staji - 10 yilni tashkil etadi.
Kobilova Shaxnoza Xudayshukurovna Maxsus pedagogika kafedrasida o‘qitiladigan fanlar bo‘yicha namunaviy va ishchi dasturlar, shuningdek, o‘quv-uslubiy majmualarni ishlab chiqishda faol ishtirok etib kelmoqda. U har bir dars jarayonida zamonaviy axborot-kommunikatsiya va multimediali texnologiyalaridan samarali foydalanadi, bu esa dars sifati va talabalar faoliyatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatmoqda.
Sh.X. Kobilova universitet, fakultet va kafedra miqyosidagi ma’naviy-ma’rifiy tadbirlarda ham faol ishtirok etib, bu sohada yetakchi o‘rinlarni egallab kelmoqda. U talabalar turar joyida istiqomat qiluvchi talabalar holidan doimiy ravishda xabardor bo‘lib turadi. Xususan, 2021–2022 o‘quv yilida jamoatchilik asosida talabalarni turar joy bilan ta’minlashda sidqidildan ishtirok etgan. Ayniqsa, ijtimoiy himoyaga muhtoj talabalarni yotoqxona bilan ta’minlash masalasidagi faoliyati adolatli va shaffof tarzda tashkil etilgan.
Sh.X. Kobilova TTJda o‘tkaziladigan ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar, “Kafedra haftaliklari” doirasida talaba-yoshlar bilan turli mavzularda davra suhbatlari tashkil etishda ham doimiy faollik ko‘rsatib kelmoqda. Talabalarning faoliyati bilan bog‘liq muammolarni hal etishda ham mas’uliyat bilan yondashadi.
U har yili respublika va universitet miqyosida o‘tkaziladigan ilmiy-nazariy hamda ilmiy-amaliy anjumanlarda inklyuziv ta’lim sohasiga bag‘ishlangan maqolalari bilan faol qatnashib kelmoqda.
Shuningdek, Sh.X. Kobilova kafedrada “Ustoz-shogird” tizimini samarali yo‘lga qo‘ygan holda, iqtidorli talabalar bilan maqsadli va natijador ish olib bormoqda.
“Diffuz inklyuziya” yondashuvi: Inklyuziv ta’limda innovatsion ilmiy-amaliy konsepsiya
Kobilova Shaxnoza Xudayshukurovnaning (PhD) ilmiy tadqiqot ishi katta nazariy va amaliy ahamiyatga ega bo‘lib, u fanga ilk bor “Diffuz inklyuziya” yondashuvi atamasini olib kirgan va uning konseptual asoslarini chuqur ilmiy tahlil qilgan. Mazkur yondashuv asosida shakllangan ta’lim modeli imkoniyati cheklangan o‘quvchilarning sog‘ligi va ruhiy holatiga ta’sir ko‘rsatmagan holda, ularning jismoniy toliqish darajalarini inobatga olib, “qulay vaqt” va “qulay makon” nuqtayi nazaridan “to‘siqsiz harakat” faoliyatini amalga oshirish imkonini beradi.
Bunday faoliyat orqali o‘quvchilarning sog‘lig‘ini mustahkamlash, o‘quv-kasbiy motivatsiyasini oshirish va ularni shaxsiy qiziqish, istak va qobiliyatlariga mos faoliyat turlariga yo‘naltirish maqsadga muvofiq sanaladi. Zero, imkoniyati cheklangan o‘quvchilar tomonidan egallangan kasbiy bilim, malaka, amaliy tajriba va kompetensiyalarni baholash imkonini beruvchi maxsus dastur va moslashtirilgan shart-sharoitlarning mavjudligi katta ahamiyat kasb etadi. Amaliyot jarayonining zaruriy tarkibiy qismi sifatida chidamlilik, tanqidiy fikrlash, o‘zini baholash va nazorat qilish, shuningdek, muvaffaqiyat va kamchiliklarga real baho bera olish kabi kompetensiyalarni shakllantirish “qulay vaqt” va “qulay makon” tamoyillari asosida “to‘siqsiz harakat” konsepsiyasini hayotga tatbiq etadi. Bunda integrativ-modulli yondashuv asosida, innovatsion ta’lim texnologiyalari vositasida, didaktik birlik hamda fanlararo integratsiyani o‘z ichiga olgan holda, ta’lim tizimi mazmuni, maqsadi, shakli, uslubi va samaradorligi bilan yoritiladi.
“Diffuz inklyuziya” yondashuvi ta’lim klasteri orqali imkoniyati cheklangan o‘quvchilar hayot xavfsizligini ta’minlashda pedagogik-psixologik shart-sharoitlarni yaratishda muhim o‘rin tutadi. Ushbu yondashuv asosida erishiladigan natijalar inklyuziv ta’limda tub burilish yasashi mumkin, degan ilmiy gipoteza ilgari surilgan. “Diffuz inklyuziya” yondashuvi keskin va majburiy faoliyatlarni inkor etib, kuchli maqsad, qadriyat va e’tiqod asosida minimaldan maksimalga yo‘naltirilgan evolyutsion dinamik konsentratsiyaga ega bo‘lgan yondashuvdir. Bu yondashuv mavjud pedagogik jarayonlarni real in’ikos etgan holda, imkoniyati cheklangan o‘quvchilarning o‘zlarini “etuk shaxs” sifatida idrok etishlariga zamin yaratadi. U, shuningdek, inklyuziv ta’limda faoliyat yuritayotgan o‘qituvchilar, o‘quvchilarning ota-onalari va ta’lim muassasalari o‘rtasidagi o‘zaro hamkorlik doirasida yuzaga keladigan kompleks harakatlarning natijasi bo‘lib, o‘quvchilarning aqliy, jismoniy va ichki ruhiy barqarorliklarini ta’minlashga xizmat qiladi. Bu esa, o‘z navbatida, ijtimoiy-psixologik muhit barqarorligiga ta’sir ko‘rsatuvchi obyektiv va subyektiv omillar hamda mavjud pedagogik bo‘shliqlarni to‘ldiruvchi uzluksiz harakatlarni samarali muvofiqlashtirishni nazarda tutadi.
Mazkur yondashuvni amalga oshirish jarayonida imkoniyati cheklangan va sog‘lom o‘quvchilar o‘rtasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri kommunikatsiya aloqalari o‘rnatilib, o‘zaro adaptatsiya ko‘nikmalari, hissiy qabul qilish, bir-birini tushunish va simpatiya kabi ijtimoiy-psixologik fazilatlar shakllanadi. Bu esa nafaqat dars mashg‘ulotlarida, balki darsdan tashqari faoliyatlarda ham to‘siqsiz, sog‘lom va samimiy munosabatlarning qaror topishiga olib keladi. Natijada, imkoniyati cheklangan bolalarning ta’lim muhitiga integratsiyasi tezlashadi, sotsializatsiya jarayoni to‘siqlarsiz amalga oshadi, pedagogik jarayonning sifati va samaradorligi ortadi hamda inklyuziv ta’lim tizimi o‘z oldiga qo‘ygan strategik maqsadlarga erishadi.
![]() |
Inklyuziv ta’limda “Diffuz inklyuziya” yondashuvini amalga oshirish mexanizmi.
Kobilova Shaxnoza Xudayshukurovna 3 ta monografiya va 50 dan ortiq ilmiy maqola muallifi
Inklyuziv ta’lim sharoitida o‘quvchilar hayot xavfsizligini ta’minlashning ijtimoiy pedagogik va psixologik omillari. Social pedagogical and psychological factors of providing life safety of students in the conditions of inclusive education. Published by novateur publication 466, Sadashiv Peth, M.S.India-411030.- India.2022. -91 b. //novateurpublication.com/index.php/np/catalog/book/155
Обеспечение безопастности жизни учеников с органиченними возможностями в процессе инклюзивного образования и его фактори. Журнал научних и прикладних исследований. Научно-практический журнал. 2021. №11, -S.19-21 https://lib.cspi.uz/index.php?newsid=6887
Inklyuziv ta’limda “To‘siqsiz muhit” va uni shakllantirish imkoniyatlari. Diversity Research: Journal of analysis and trends Volume 1, ISSN (E): 2810-6393. Issue 4, July 2023. –Б. 1-5 https://lib.cspu.uz/index.php?newsid=9227
Social-pedagogical aspects of ensuring the safety of life of children with special educational needs in continuous inclusive education International bulletin of applied science and technology. IBAST. ISSN: 2750-3402. IF = 9.2 –B.240-245 https://doi.org/10.5281/zenodo.14263828
Introducing the theory of the "Inclusive Diffusion" approach to inclusive education and its prospects. Periodica Journal of Modern Philosophy, Social Sciences and Humanities Volume 20, July , 2023 –Б. 24-27. file:///C:/Users/user/Downloads/6-258.pdf
Ensuring pedagogigal and psychological compatibility constinuous education is the basis of the effectiveness of inclusive education Journal of Innovations in Pedogogy and Educational Advancements. ISSN (E): 3061-6972. Volume 01, Issue 06, June 2025 B.-85-93 https://brightmindpublishing.com/index.php/ev/article/view/1107
Pedogogigal psycgologigal aspects of ensuring safe inclusive educational continuity A Journal of teaching theory and practice. ISSN (E): 3061-6964 Volume 01, Issue 06, June 2025 B.-95-104 https://brightmindpublishing.com/index.php/EI/article/view/1076
Factors of organizing inclusive teaching and its pedagogical and psychological safety in continuing education Modern American Journal of Linguistics Education, and Pedagogy. ISSN (E):3067-7874.Volume 01, Issue 03, June 2025 B.-75-84 https://usajournals.org/index.php/6/article/view/572