Muzey — bu moddiy va ma’naviy meros namunalarini saqlaydigan, tadqiq etadigan, namoyish qiladigan va jamiyatga ta’lim-tarbiya berish vazifasini bajaradigan ilmiy-ma’rifiy muassasa hisoblanadi.
YuNESKO ta’rifiga ko‘ra:
Muzey — jamiyat va uning rivoji uchun xizmat qiluvchi, odamlarga ochiq bo‘lgan, moddiy va nomoddiy madaniy merosni o‘rganish, saqlash, tadqiq qilish va ommalashtirishni maqsad qilgan muassasa.
Muzeyda o‘tkaziladigan darslar — bu amaliy ta’limning innovatsion shakli bo‘lib, ular an’anaviy auditoriyadagi mashg‘ulotlardan farqli ravishda jonli tarix bilan muloqotni ta’minlaydi.
Talabalar yoki o‘quvchilar real tarixiy yodgorliklar, artefaktlar, hujjatlar bilan tanishadilar.
Bu ularning tafakkurini faollashtiradi, tarixni yodlash emas, balki tushunish va tahlil qilish ko‘nikmasini rivojlantiradi.
Muzey eksponatlari orqali manba bilan ishlash malakasi shakllanadi.
Muzey eksponatlari birlamchi tarixiy manbalar hisoblanadi.
Ular bilan ishlash talabalarda ilmiy tahlil, tanqidiy fikrlash va qiyosiy tahlil ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Talabalar mustaqil mikrotadqiqotlar olib borishi mumkin (masalan, ma’lum eksponat tarixi yoki bir davr madaniyati bo‘yicha).
Muzeyda dars o‘tish milliy merosga hurmat, vatanparvarlik, milliy g‘urur va ma’naviyatni kuchaytiradi.
Ijtimoiy mas’uliyat va tarixiy xotirani anglashni shakllantiradi.
Talabalar faqat tinglovchi emas, balki faol qatnashchiga aylanadi.
Tarix o‘qituvchisi “ma’lumot beruvchi” emas, balki yo‘lboshi va muhokama rahbari vazifasini bajaradi.
V. Vigotskiyning “faol ta’lim” nazariyasi — bilim faqat faol faoliyat jarayonida samarali o‘zlashtiriladi.

→ Muzeydagi dars – bu aynan shunday faol faoliyat namunasi.
J. Dyuining tajriba orqali o‘rganish nazariyasi — bilim amaliyotdagi tajriba bilan bog‘langanda chuqurroq o‘zlashtiriladi.
→ Muzey eksponatlari bilan ishlash — bu “tajriba orqali ta’lim”ning klassik ko‘rinishi.Kognitiv psixologiya asosida — vizual obyektlar, ranglar va voqea haqidagi hikoyalar xotirada uzoq saqlanadi.
→ Muzey muhiti tarixni idrok etishni kuchaytiradi.

Muzeyda dars o‘tish — bu:
Tarixiy bilimlarni chuqur va ilmiy anglash imkonini beruvchi vosita;
Ilmiy-tadqiqot ko‘nikmasini shakllantirish vositasi;
Milliy va madaniy qadriyatlarni yuksaltirish usuli;
Faol, interaktiv ta’lim muhitini yaratish yo‘lidir.